Правата на потребителите при онлайн пазаруване се регулират от Директива 97/7/ЕС. Тук ще изброя някои основни права, от които пазаруващите най-често се възползват.
- Покупка на стоки от интернет магазин в ЕС могат да бъдат върнати в 7-дневен срок. При това не е необходимо обяснение за причината, стоката да бъде върната. В този случай продавачът е длъжен да възстанови разходите на купувача в 30-дневен срок.
В тази сума не са включени разходите за връщане на стоката -пощенски услуги, куриер. Те са за сметка на купувача.
- 7-дневният срок не се отнася до закупени самолетни билети, билети за концерт, резервации за хотел, регулярна доставка на храни и напитки, наем на автомобил. Разбира се, хотелът може да има и по-благоприятни условия и да приеме анулиране на резервация, но това обикновено е отбелязано в условията на резервацията.
- Онлайн търговете не са предмет на тази Директива, което означава, че стоки закупени на търг /напр. от ebay/ не могат да бъдат връщани в 7-дневен срок.
- Правилата за 7-дневния срок важат само за сделки с юридически лица, т.е. ако сте закупили стока от физическо лице, нямате право да я върнете в 7-дневен или друг срок. В тези случай връщането е възможно само , ако имате лична договорка с продавача.
- В случай ,че поръчаната стока не е доставена в рамките на 30 дена , продавачът е длъжен да информира купувача /в този срок/, че стоката не е налична и да възстанови разходите му.
- Когато купувачът не получи поръчана стока в рамките на 30 дена , продавачът трябва да се свърже с доставчика /напр. куриерска фирма или поща/ и да изясни случая.
- Когато продавачът не може да докаже, че стоката не е доставена, следва да върне направените разходи на купувача или да му изпрати нова стока.
- В ЕС е незаконно продавач да откаже да ви продаде стока , заощото живеете в различна от неговата държава от ЕС. Това правило не се отнася до случаи, когато продавачът не осъществява доставки до държавата ви. Причината е ,че обикновено доставките се извършват от друга фирма /поща или куриер/ и доставката е услуга, а не стока. Услугите не са предмет на Директива 97/7/ ЕС.
Когато имате причина да смятате, че правата ви на потребител са нарушени при онлайн пазаруване, най-добре е първо да се опитате да разрешите проблема с продавача. Обикновено, онлайн магазините се стараят да съдействат при такива случаи и спазват законодателството.
Но , ако все пак не успеете да постигнете задоволително разрешаване на проблема, можете да се обърнете за съдействие към Европейския потребителски център-аналог на Комисията за защита на потребителите. Този Център се намира в София, на ул. Бачо Киро №14, има и сайт с много полезна информация.
За написването на тази статия съм използвала информация от сайта на Европейския потребителски център.
За написването на тази статия съм използвала информация от сайта на Европейския потребителски център.
Няма коментари:
Публикуване на коментар